Aquest primer comentari que exposo pretén relacionar el primer tema del temari, és a dir, les sensacions, amb l'autisme. Així, a l'hora de parlar dels sentits, hi ha persones que són hipersensibles, un dels aspectes més significatius que caracteritzen les persones autistes.
El trastorn autista, segons Eugen Bleuler, el psiquiatre suís que va escriure el primer llibre referent a aquesta malaltia, es pot definir com un dels símptomes patognomònics de l'esquizofrènia i està inclòs dins de la categoria de Trastorns Generalitzats del Desenvolupament (TGD), segons les dues classificacions internacionals de trastorns mentals DSM-IV i ICD-10 . A més, etimològicament, el terme autisme prové de la paraula grega eaftismos i significa "tancat en un mateix". Per Bleuler, el símptoma autista consisteix en una separació de la realitat externa, i la persona reacciona molt dèbilment als estímuls de l'entorn, que a més és percebut amb animadversió. En la majoria de casos, l'objectiu d'aquesta conducta és no perdre la concentració en les fantasies internes, però en alguns malalts aquest aïllament serveix per frenar un augment de les emocions, ja de per si molt elevades com a conseqüència de la seva sensibilitat hipertrofiada. Segons el psiquiatre suís, aquesta ruptura mental amb l'exterior no és absoluta, de manera que la consciència en relació amb fets quotidians pot estar relativament ben conservada, i només en els casos més severs d'estupor s'observa un aïllament absolut.
En aquest sentit i relacionant alguns dels símptomes de les persones autistes amb el temari, es pot dir que aquestes persones pateixen una anomalia en relació als sentits. En termes de sensacions la traducció dels estímuls a nivell d'impulsos neuronals és diferent, de manera que allò que senten i capten com a real, acaba essent distorsionat pels mateixos sentits, podent tenir al.lucionacions o percebent les coses d'una manera "anormal". Així, per exemple, són molts els psicòlegs, psiquiatres i terapeutes que relacionen l'autisme amb símptomes com la dificultat per establir relacions interpersonals, les alteracions amb el llenguatge, la parla memorística i repetitiva, la incapacitat per generalitzar més enllà d'una situació concreta, etc. També la desesperació que pot provocar un canvi de rutina, la seqüencia d'accions, un canvi en la situació del mobiliari, etc, de manera que sembla que tenen un nivell restringit per captar i interpretar les activitats espontànies.
La hipersensibilitat en relació al tacte, la llum i els sons i les dificultats que tenen aquestes persones per captar els estímuls externs i transformar-los en impulsos neuronals amb significat, sembla un aspecte difícil de comprendre i sobretot en relació a la profunda discrepància que mantenen entre els seus nivells d'intel.ligència i afectivitat: entre les seves capacitats cognitives normals (en molts casos) i els seus notablement deficitaris impulsos i instints.
Per aprofundir més en relació al trastorn autista us recomano les webs següents:
- http://www.autisme.com/autisme/html/el_sindrome.html. Pàgina web sobre un projecte que es diu "Autisme Garriga" i que té com a finalitats proporcionar suport, ajuda i assessorament a les persones autistes o a les seves famílies. La pàgina s'estructura en diferents apartats: serveis, entitats i associacions, informació del projecte i contactes, glossari de termes científics relacionats amb l'autisme, enllaços ,col.laboracions, etc.
- http://ca.wikipedia.org/wiki/Autisme. Pàgina del wikipèdia on es pot trobar la definició científica, les causes, els símptomes, el tractament i el diagnòstic.
- http://www.associacioaprenem.org/. Pàgina web de "l'Associació Aprenem", una associació que neix el 2006 per iniciativa d'un grup de famílies i que tenen per objectiu defensar els drets dels seus fills a rebre una atenció adequada a la seva especificitat (detecció, diagnòstic i intervenció apropiada). També lluiten per la inclusió en tots els àmbits de les persones amb trastorn autista.
Finalment , també penjo dos vídeos del youtube. Un referent a l'autisme, la seva definició, tipologies i causes i l'altre, un track de dibuixos animats, una manera perquè els nens es sensibilitzin entorn la malaltia.
- http://www.youtube.com/watch?v=dF6LlcDQgyQ&feature=related
- http://www.youtube.com/watch?v=TULhF-v_kUw&feature=related
Fantàstic post, Laura!
ResponderEliminarEndavant amb el blog!