Referent al tercer comentari del blog, em proposo aprofundir una mica més en la psicologia positiva i els estats de fluïdesa de Mihaly Csikszentmihaly.
Nascut el 29 de setembre del 1934, va ser cap del departament de psicologia de
En aquest sentit, i partint del seu llibre “La psicologia de les experiències òptimes”, per a Csikszentmihaly, la idea de flux la relaciona amb la felicitat. La seva teoria parteix de que la gent és més feliç quan està en un estat de fluïdesa, és a dir, concentrada o absorbida completament en l’activitat i/o situació que estan desenvolupant. D’aquesta manera, i segons la seva investigació, la motivació i l’interès que té una persona envers allò que fa és el que ell anomena “fluïdesa”. El fet d’estar tant absorbit per l’activitat és el que fa que altres aspectes quedin en un segon terme (necessitat de menjar, hora, temps, etc.). A més, segons Csikszentmihaly , per arribar a estar en un estat de fluïdesa és important tenir en compte diferents factors:
- Que hi hagi interès per l’activitat
- Que hi hagi un equilibri entre el desafiament per l’activitat i les habilitats per realitzar-la.
- Que l’activitat no sigui ni massa fàcil ni difícil. Tenir els objectius clars
- Que hi hagi una atenció enfocada (al meu entendre, cal que l’atenció sigui conscient i meditada).
- Cal que hi hagi flexibilitat i control mental
La veritat és que no hi ha unes activitats concretes que generin més o menys felicitat en funció dels estats de fluïdesa. Dependrà de cada persona, en funció de seves motivacions, il·lusions i reptes. Segons Csikszentmihaly sembla que la meditació a consciència, el ioga i les arts marcials, són activitats que poden millorar la capacitat de les persones per a “fluir”, en tant que són activitats o accions que serveixen per entrenar i millorar la capacitat d’atenció.
A nivell personal, com a futurs educadors i pedagogs crec que és important tenir en compte aquesta teoria per aplicar-la a nivell pedagògic. És important ensenyar a consciència, no intentant que els alumnes aprenguin sense interès, sinó buscant les millors estratègies didàctiques o recursos educatius per tal de generar motivació i interès. És més important és el procés, allò que fan els alumnes, com aprenen i com desenvolupen les habilitats i capacitats per a ser persones autònomes. El resultat final, segons el meu parer, vindrà donat per aspectes que a vegades són contraproduents a nivell pedagògic: pressió, bloqueig, control, disciplina, por, autoexigència, etc.
En definitiva, i recollint les pròpies paraules de l’autor, el “fluir” es podria descriure com un estat en el què l’atenció, la motivació i la situació (activitat concreta) es troben, donant com a resultat una harmonia òptima.
Us penjo dos links del youtube sobre la psicologia de la felicitat de Mihaly Csikszentmihaly:
- http://www.youtube.com/watch?v=IkxZOVq6EKs&feature=fvw . Aquest link fa referència a la teoria de la fluïdesa. Està amb anglès però s’entén molt bé. Us el recomano.
- http://www.youtube.com/watch?v=Jtz5eN7yn8k&feature=related. Aquest link és un tros de l’entrevista que li va fer Eduard Punset a Mihaly Csikszentmihaly. Una conversa interessant sobre el sentit del treball i els estats de fluïdesa.
Un bon apunt per tots aquells qui vulguin començar a conéixer la figura de Csikszentmihalyi, Laura!
ResponderEliminarDe gran interés!